کتاب “مهارتهاى اجتماعى زیستن” کتابی خواندنی، کوتاه و روان و آموزنده است که در روابط اجتماعی و معاشرت با مردمان خیلی می تواند برایمان کاربردی باشد.
من چند نکته از این کتاب را بازگو می کنم و بیشتر پیشنهاد می کنم که این کتاب که توسط نشر هنوز منتشرشده را تهیه کرده و مطالعه نمایید.

مهارت نه گفتن

  • مهارت نه گفتن به دوستان خیلی مهم است! باید در روابط یاد بگیریم که نه بگوییم و توضیح اضافه و دروغ هم نگوییم، بپذیریم که با نه گفتن، احتمالا فرد مقابل ما، ناراحت می شود اما لازم نیست دروغ و زیاده گویی کنیم. فقط عذرخواهی کنیم، (نه) بگوییم و بعدا در صورت لزوم یا امکان جبران کنیم.

 

  • آنقدرها که فکر می کنیم، دیگران به ما و افکار و رفتارمان فکر نمی کنند. هر کس درگیری های خود را دارد، اگر در رستورانی تنها غذا بخوریم، اینجور نیست که همه مشتریان رستوران و کارکنان آن به ما و تنهایی ما فکر کنند. حتما افراد دیگری هم تنهایی غذا می خورند. ما هم قبل از این در رستوران های مختلف تنها نبوده ایم و بعدا هم احتمالا تنها به رستوران نخواهیم رفت!

شکیبایی

  • در جهان بیرون، همه دست به یکی نکرده اند که ما را آزار دهند و اذیت کنند، آن فردی که بد رانندگی می کند، ماشینش را جلوی پارکینگ ما می گذارد یا سهوا به ما آسیبی می رساند، همه اینها عمدتا با قصد و غرض نبوده… آنها هم درگیری های خود را دارند. پس ما به خاطر این آدم های بی مبالات که حتی به ما فکر هم نمی کنند، ذهن و روح و روان خودمان را درگیر نکنیم! سعی کنیم همواره شکیبا باشیم و عزت نفس خودمان را جدی بگیریم.

همدلی

  • بهتر است به جای دلسوزی برای دوستانمان با آنها همدل باشیم. دلسوزی ناراحت شدن برای فرد است از دید بیرونی و بدون این که کاری برای او بکنیم، اما همدلی یعنی این که خودمان را جای فرد بگذاریم و حس مشترک درد و ناراحتی داشته باشیم.

 

  • اگر می خواهیم دوست خوبی باشیم، بهتر است که خودمان باشیم، بیخودی از ديگران تعریف و تمجید نکنیم، بیهوده از هر چیزی تعریف نکنیم، اگر از چیزی بدمان می آید بگوییم، در کنار دوستانمان معذب نباشیم، خودمان باشیم، نیازها و علایقمان را و سلایق و عقایدمان را بگوییم، این طور که است که یک دوستی باقی می ماند و هم ما و هم ديگران از اين دوستى لذت مى برند.

تقدیر

  • اگر کسی به ما لطف کرد از او تقدیر کنیم، این تقدیر بايد واقعی و از صمیم قلب باشد، با کلمات صحیح با حس خوب و با دقت بر جزییات. این گونه است که تقدیر واقعی است و آن لطف هم تکرار خواهد شد.

 

پیشنهاد مطالعه در این زمینه: کتاب تسلی بخشی های فلسفه

 

جهت خرید اینترنتی کتاب مهارت های اجتماعی زیستن اثر موسسه مدرسه زندگی نشر هنوز به این لینک مراجعه کنید.