“لاو مارک” یا برند محبوب و دوست داشتنى مفهومی نسبتا جدید است که فراتر از مفهوم برند در عرصه کسب و کارها و سازمان ها مطرح شده است. شايد در ايران ما هنوز ايجاد و توسعه برند سخت باشد، و ايجاد لاومارك خيلي سخت تر! اما ايجاد برند محبوب و لاومارك مى تواند چشم انداز هر سازمانى باشد و لااقل به سمت آن حركت كند. کتاب “لاومارک، آینده پیش روی برندها” نوشته “کوین رابرتز” که به تازگی در انتشارات #بازاریابی و با همت استاد “پرویز درگی” منتشر شده، دارای مفاهیم و نکات کاربردی و عمیقی است که می تواند در اين راستا مورد استفاده مدیران و صاحبان و مشاوران کسب و کارها قرار گیرد.

 

پیشنهاد مطالعه در این زمینه:    تبلیغات در شبکه های اجتماعی؛ چیستی و چرایی؟

 

ما امروزه برندهایی در جهان داریم که برای برخی مخاطبین شان تبدیل به #لاومارک شده اند مثل اپل – کوکاکولا – تویوتا – بنز – گوگل – نایک – منچستر یونایتد – سوآچ ودیزنی… مشتریانی هستند که به این برندها احترام می گذارند، به آنها عشق می ورزند و اگر این برندها را از مشتریانشان بگیرید، ناراحت و عصبانى می شوند!
حال اين لاومارك چگونه ساخته مى شود؟
لاومارک از عشق می آید و فراتر از احترام است، ما در #برند ها حس علاقه و احترام مشتری را داریم ولی در لاومارک باید عشق دوطرفه ایجاد شود، هم کسب وکار به مشتری عشق بورزد و هم مشتری به کسب و کار، چرا که امروزه مالکین برندها مشتری ها هستند نه صاحبین کسب و کار! بايد بدانيم كه لاومارک در طول زمان ایجاد می شود و با شعار و تبلیغات نمی توان آن را به وجود آورد، باید به مخاطب تعهد داشت، ساده باشید، از شهرت خود محافظت کنید، پیشتاز باشید، صادق باشید و سزاوار اعتماد! لاومارک شخصی تر از برند است، هیجانی تر، خلاقیتش بیشتر است، بر مبنای رابطه است و مصنوعی نیست…
3 موضوع مهم در ایجاد لاومارک، 1- راز آلود بودن است و ایجاد داستان و هیجان 2 – توجه به حواس انسانی و درگیر کردن همه حواس پنجگانه و 3 – صمیمیت و همدلی و تعهد و علاقه…
باید مشتریان را بشناسید، با آنها گفتگو کنید، از آنها نظرخواهی کنید، باید لاومارک های دیگر را ببینید که چه می کنند و از آنها الگو برداری کنید، باید داستان برند خود را ایجاد کنید، رویاپردازی کنید، نماید و سمبل ایجاد کنید و همواره خود را جای مشتری بگذارید و او را به طور واقعی احساس کنید تا بتوانید لاومارک را ایجاد کنید.
خواندن کتاب لاومارک را به همه مخاطبین عزیز توصیه می کنم چون فراتر از علمی بودن، آکنده از خاطرات نویسنده آن است که از مدیران فرهیخته آژانس تبلیغاتی ساعتچی اند ساعتچی است و تجربیات بی نظیری را فراروی مخاطب قرار می دهد.