نزدیک عید که می شویم، خیلی از سازمان ها و شرکت ها و کسب و کارها به فکر ارائه هدیه تبلیغاتی می افتند. حالا که در ماه های پایانی سال 1400 هستیم، باز این موضوع برای بسیار از مدیران می تواند مطرح شود که هدیه تبلیغاتی را چرا و چگونه بدهیم؟

هر فردی دریافت هدیه را دوست دارد و حس خوبی که از دریافت هدیه انتقال می یابد با کمتر حس دیگری قابل مقایسه است.یکی از جنبه های تبلیغات و روابط عمومی، موضوع هدیه و ارائه آن است که از دو جنبه قابل بررسی می باشد:

اکثر مشتریان دوست دارند به این علت که مشتری دائمی و وفادار شما هستند، یا این که مشتری دیگری به شما معرفی کرده اند یا در دفعات خرید از شما تخفیف نگرفته اند، یا به هر علت دیگری مثلاً روز تولد یا ازدواجشان و یا عید نوروز از شما هدیه ای دریافت کنند.از دیگر سو یک مدیر کسب و کار دوست دارد بر اساس برنامه های روابط عمومی و  به مناسبت های مختلف به همکارانش، تأمین کنندگان، آشنایان، دوستان و مشتریان وفادار یا اثرگذارش و یا حتی مشتریان بالقوه اش در جهت ایجاد صمیمیت بیشتر و جبران خدمات قبلی هدیه ای ارائه دهد.

لذا ارائه هدیه از دو جنبه امری پذیرفته شده و روتین است. بسیاری از کسب و کارها فقط در ایام عید نوروز، هدایای تبلیغاتی آماده می کنند و به مشتریان بالقوه و بالفعل یا همکاران خود ارائه می دهند و برخی نیز ایام دیگر مثل روز تولد، ازدواج،  شب یلدا و یا همایش و نمایشگاه را بهانه می کنند تا هدیه ای به مخاطب خود بدهند.

هزینه ای که برای هدایای تبلیغاتی در طول یک سال می شود، معمولا چشمگیر است و مسئول یک کسب و کار یا سازمان قاعدتاً دوست دارد که این هدایا، اثرگذاری و کاربرد مطلوبی را داشته باشند نه این که بی اثر و بلاوجهه باشند.

هدیه تبلیغاتی عمدتاً نه به عنوان رسانه تبلیغاتی بلکه در راستای روابط عمومی مطرح می باشد؛ پس نباید از آن توقع تبلیغ و اطلاع رسانی داشته باشیم. بنابراین لازم نیست در جای جای هدیه تبلیغاتی، نام برند، محصولات، خدمات، آدرس و تلفن خودمان را درج کنیم. من به شخصه سررسیدهایی دیده ام که روی جلد آن، آرم بزرگ شرکت هدیه دهنده به همراه آدرس، تلفن، موبایل، سایت و شرح خدمات شرکت درج شده است، ظاهراً فکر کرده اند که این هدیه تبلیغاتی می تواند نقش بروشور را برای شرکت ایفا کند! یا برخی پرچم خود را هدیه می دهند یا روی ست اداری، تقویم رومیزی، خودکار یا ساعت، چنان آرم های بزرگ و اسم شرکت خود را درج می کنند که کمتر کسی تمایل دارد از آنها استفاده نماید!

هنگامی که رسالت هدایای تبلیغاتی را درک نکنیم و ندانیم که یک هدیه تبلیغاتی تنها برای یادآوری برند به مخاطبی است که ما را می شناسد، از آن هدیه، توقع بروشور و بیلبورد را داریم و می خواهیم از آن حداکثر استفاده را ببریم، در نتیجه، نقض غرض شده و کالایی را آماده و هدیه کرده ایم که هیچ کارکردی نداشته و بعضاً ممکن است دور انداخته  شود!

هدیه تبلیغاتی

هدیه تبلیغاتی موضوعی حساس و اثرگذار در حوزه روابط عمومی، برندسازی  و  در جهت ارتباط بیشتر با مخاطب می باشد که اگر هدف از آن اطلاع رسانی و تبلیغات نیز می باشد، بایستی به صورت کاملاً نرم و غیرمستقیم صورت پذیرد تا بتواند رسالت خود را انجام دهد. چند نکته مهم در این زمینه را با هم مرور می کنیم:

  • برای ارائه هدایای تبلیغاتی، خوب است که در گام اول مشتریان خود را دسته بندی کنیم، مثلاً در 3 دسته (رتبه 1 و رتبه 2 و رتبه 3) و به هر دسته یک نوع هدیه را ارائه دهیم. حتی بهتر است برای هر یک از مشتریان خاص، با توجه به ویژگی ها و علایق آنها، هدیه ای اختصاصی تهیه کرده و ارائه دهیم.
  • بهتر این است که هدیه ما ارزش مادی و معنوی خوبی داشته باشد و مثلاً توقع نداشته باشیم که با ارائه یک کارت تخفیف از محصول و خدمات خود، مشتری ما، خیلی خوشحال شود. پس بهتر است محصول موردنظر را رایگان اهدا کرده و یا تخفیف چشمگیری بدهیم که واقعاً برای مشتری ارزشمند باشد. البته در بسیاری موارد پیشنهاد می شود که محصول دیگری را هدیه دهیم.
  • سعی کنیم نیاز و علایق مخاطب خودمان را بشناسیم و بر اساس سلیقه و خلق و خوی او هدیه ای آماده کرده و اهدا کنیم.
  • لازم است که هدیه ما در پکیجی مناسب و در شرایطی خوب ارائه شود. مثلاً اگر یک هدیه ارزشمند در یک پاکت نامه یا پاکت دستی نامناسب اهدا گردد، ارزشش پایین می آید. یا اگر هدیه ما را یک پیک موتوری آن هم کم سواد و یا حتی به دور از آداب اجتماعی ارائه دهد، حتماً از ارزش آن کاسته خواهد شد؛ پس بهتر است که برای هدیه مان ارزش قائل شویم و در پکیج و بسته بندی مناسب و توسط مدیر یا یکی از اعضای مجموعه اهدا گردد.
  • سررسید، ساعت و خودکار از هدایای روتین و تکراری می باشد که بسیاری از شرکت ها آنها را ارائه می دهند و خیلی ها هم تعداد زیادی از آنها را دارند، پس بهتر است هدایا و وسایلی جدید انتخاب و ارائه کنید و اگر هم می خواهید به هر دلیلی موارد فوق الذکر را اهدا نمایید، سعی کنید جنس و کیفیت خوبی را انتخاب کرده و شکل و رنگ و طرح آن خلاقانه و متمایز باشد.
  • در رابطه با سررسید، ساعت، دفتر تلفن و خودکار اگر قرار است روی آن تبلیغ کنید، حتی الامکان فقط آرم و نام برند خود را بزنید و از درج آدرس، تلفن، سایت و… روی آنها خودداری نمایید. فقط در مواردی که صفحات داخلی در نظر گرفته شده است (مثل سررسید و دفتر تلفن و تقویم) می توانید از این فضابرای تبلیغات و معرفی بیشتر خود بهره مند گردید.
  • همواره قبل از ارائه یک هدیه ببینید آیا اگر همین هدیه را با همین آرم و شکل و شمایل به شما بدهند از آن استفاده خواهید کرد؟
  • بهتر است سعی کنید خانواده مشتری خود را نیز درگیر هدیه کنید. مثلاً اگر مشتریان شما عمدتا مرد هستند، می توانید با ارائه هدایایی به همسر یا فرزندان آن فرد، بیش از پیش در خانواده مشتری خود نفوذ و رسوخ پیدا کنید.
  • توجه به روز تولد مخاطب، بسیار می تواند ارزشمند باشد. اگر تعداد مشتریانتان زیاد است و بودجه کافی برای تهیه هدیه ای ارزشمند جهت روز تولد مخاطبان خود ندارید، حتی با یک پیام اختصاصی و یا در صورت امکان، ارائه یک شاخه گل، یک دسته گل و یا کیک تولد به فرد بگویید که چقدر برایتان مهم هست و به او توجه دارید! شک نکنید که خود او نیز مقابل خانواده اش به این حرکت شما افتخار خواهد کرد.
  • خیلی وقت ها می توانید مشتری را با هدیه خود درگیر کنید. مثلاً به جای این که یک کیف 1 میلیون تومانی به او بدهید، یک کارت هدیه یک میلیون تومانی به وی اهدا نمایید که از یک فروشگاه بزرگ یا رستوران به اعتبار شما خرید کند.
  • همواره برای آرم، لوگو و هویت خود در هدیه ای که ارائه می دهید، احترام قائل شوید، اگر تبلیغتان مثلاً روی کاغذ کف ماشین بعد از کارواش باشد یا زیرلیوانی و زیر استکانی، در واقع خودتان برای مجموعه، آرم و لوگو برند خود، ارزش چندانی قائل نشده اید.
  • اگر خلق و خو و قلق مشتری را به دست بیاورید و بدانید که به چه چیزی علاقمند است و همان را به او هدیه دهید مثلاً بلیط سینما، بلیط استخر، کتاب، سی دی سخنرانی، کیف خاص، خودنویس خاص، پیپ، گل و… هدیه شما بسیار ارزشمندتر، کاربردی تر و تأثیرگذارتر خواهد شد.
  • سعی کنید همراه با هدیه، نامه ای تنظیم کرده و نام فرد را محترمانه روی آن درج کنید و دلیل این هدیه را بنویسید. سعی کنید هدیه را شخصی سازی کنید که مخاطب شما بداند برای او اختصاصاً ارزش قائل شده اید نه این که او در لیست صدها نفری بوده که به صورت روتین این هدیه را دریافت کرده است.
  • در همایش ها و نمایشگاه ها، سعی کنید هدایایی ماندگار و ارزشمند و حتی المقدور مرتبط با صنف و صنعت خود ارائه دهید؛ نه هدایای تکراری که مخاطبین، ده ها نمونه شبیه آن هدیه را در همان روز دریافت می کنند و عمدتاً مورد استفاده قرار نمی گیرد.

به هرحال باید توجه داشت که شما برای هدایای تبلیغاتی که آماده می کنید هزینه و زمان و انرژی مصروف می دارید و بهتر است از قبل بدانید که چرا و چگونه این هدیه ارائه شود و شان و ارزش مخاطب نیز در هدیه شما رعایت گردد.و  سخن آخر این که:  اگر بودجه کافی ندارید، اولا به طور کلی هدیه تبلیغاتی را کنار نگذارید؛ ثانیا لازم نیست در صورت عدم بودجه، تعداد زیادی هدیه ارزان قیمت تهیه کنید. هر چقدر می توانید هدیه کمتری بدهید اما ارزشمندتر و حساب شده تر. همچنین سعی کنید هدایای شما به مخاطبین هدف تعلق گیرد و به جای این که به هزار نفر از مشتریان خود، هدایایی بی ارزش دهید که برای هیچ کس اهمیتی نداشته باشد، برای دویست نفر هدیه ای ارزشمند در نظر بگیرید که حس وفاداری آنان را افزایش دهد یا مثلا به جای 200 نفر از مشتریان فقط به 30 مشتری برتر خود این هدیه را اعطا کنید. مطمئن باشید اگر هدیه ای بی ارزش به تعداد زیادی از افراد بدهید، نه تنها هیچ بردی نکرده اید بلکه فقط هزینه ای بی خاصیت بر سازمان خود تحمیل نموده اید!

منتشرشده در پایگاه خبری سپهراقتصاد

هدیه تبلیغاتی را چرا و چگونه بدهیم؟